Grensgebied over boekverzorging #02 : Rob Westendorp
4 juli 2019 


Nog een paar dagen vooraleer de traditionele zomerstop van Pulp deLuxe ingaat. Om onze jaargang goed af te sluiten eindigen we met een Grensgebied-reeks over vormgevers van graphic novels. In de tweede afleveringen is Rob Westendorp aan de beurt die voor Scratch onder andere de vormgeving deed van de boeken van Erik Kriek.

verhoor-rob

Stel jezelf voor.
Rob Westendorp (1969), sinds 2005 onder de naam WSTNDRP werkzaam als zelfstandig grafisch ontwerper met een sterke voorkeur voor boekverzorging en drukwerk.

Als kind tekende ik auto’s en vrachtwagens. Belangrijk onderdeel van de lol was deze te voorzien van letters en reclame en dat legde uiteindelijk, naast een gestaag groeiende nummerbordenverzameling, de basis voor mijn huidige werkzaamheden. Ook het layouten en het vullen van familie- en schoolkrantjes met illustraties en strips, heeft daaraan bijgedragen. Vers van de kunstacademie was het leuk en interessant om van alles aan te pakken: van logo’s tot huisstijlen tot magazines, van verpakkingen tot boekomslagen en van illustraties tot animatietjes. Door het tekenen is mijn stijl altijd verhalend geweest, ik heb nog nooit een abstract logo ontworpen.

De laatste tien jaar is de nadruk meer en meer op boeken komen te liggen. Het is een fijn puzzeltje om op te lossen. Prettig aan boekvormgeving vind ik het idee dat je het vaak niet merkt als een vormgever z’n werk goed gedaan heeft, maar wél als hij het heeft laten liggen: regels die te lang zijn bijvoorbeeld, waardoor iets niet prettig leest. Auw.
Bij graphic novels zit het plezier vooral in de combinatie van getekend beeld en typografie.

Een gestencild en geniet boekje op krantenpapier kan ook prachtig zijn, zolang je maar kunt zien dat het met liefde en vakmanschap gemaakt is.

Waar haal jij doorgaans je inspiratie vandaan als je aan de vormgeving van een nieuw boek begint?
Directe inspiratie haal ik uit andere mooi gemaakte boeken: goed getypografeerd, tijdloos vormgegeven, hoogwaardig afgewerkt. Of juist niet. Een gestencild en geniet boekje op krantenpapier kan ook prachtig zijn, zolang je maar kunt zien dat het met liefde en vakmanschap gemaakt is. De juiste vorm bij de inhoud, daar word ik blij van. Daarnaast is nadenken over een boek rondfietsend in de natuur, onder de douche, bij een glas bier, met mooie muziek op je hoofd, of in gesprek met anderen ook van belang. Verder spelen populaire cultuur, lezen, films, boeken en humor -liefst absurd en flauw- een grote rol.

Hoe begin jij meestal met de boekverzorging van een graphic novel?
Het begint altijd met het lezen van het verhaal. Onderweg ontstaan dan ideeën over welke vorm het moet krijgen en welke middelen je kan inzetten om het karakter van het verhaal te ondersteunen. Heel vaak werk ik ‘van binnen naar buiten’. Eerst bepaal ik aan de hand van de tekeningen een bladspiegel en daar wordt vervolgens de rest omheen gepast: voor- en nawerk (schutbladen, titelpagina, colofon etc.) uiteindelijk, omdat het een weerslag is van wat zich binnenin het boek afspeelt, de cover.

 

Hoe belangrijk is de keuze van het papier voor jou in het geheel en welk soort papier gebruik je het liefst?
Zoals gezegd kun je verschillende grafische middelen inzetten die in dienst staan van het verhaal. Met de tactiliteit van papier kun je onmiddellijk bijdragen aan een eerste indruk van het boek op het moment dat de lezer het oppakt en inkijkt.

Ik ben gek op ‘warme’ en daardoor vaak ongestreken papiersoorten. Voor graphic novels kan ik heel goed uit de voeten met het papier van Munken: het voelt fijn aan en het heeft een hoge opaciteit waardoor zware illustraties niet teveel doorschijnen. Voor graphic novels zal ik zelden glossy papier gebruiken, tenzij het verhaal daar om vraagt natuurlijk.

Van welke graphic novels waarvan jij de boekverzorging van deed ben je het meest trots op en waarom?
De laatste 2 uitgaves van Erik Kriek voor Scratch Books (In the Pines, waarvoor we een bekroning van Best verzorgde boeken ontvingen en het onlangs verschenen De Balling) vind ik erg geslaagd omdat het tot stand is gekomen in nauwe samenwerking mèt de auteur en andere betrokkenen, o.a. door de lettering van Frits Jonker. Beide keren werd het resultaat daardoor meer dan de som der delen.

 

Dat was ook zeker het geval bij Eldorado van Tobias Schalken, mijn eerste titel voor uitgeverij Oogachtend, met als bijkomende bonus dat ik er een nieuwe goede vriend aan overgehouden heb én een uitgeverij die echt mooie boeken maken wil!

 

Aan welke boeken ben je momenteel bezig?
Voor Oogachtend werk ik aan het nieuwe album van Judith Vanistendael, Penelopé, en staat er een boek voor René Windig, bekend van Heinz, op stapel waar ik veel zin in heb omdat zijn humor en vakmanschap me ontzettend aanspreken. Ook ben ik met Wasco bezig aan een boekje van Jeroen Janssen over Rwandese spreekwoorden geïllustreerd met zijn linosnedes. Als het goed is komt dat begin september bij Black Olive Press uit, in riso gedrukt en Japans gebonden. Ik ben heel benieuwd hoe dat uitpakt.




Gerelateerde berichten