Het Verhoor: Dieter De Schutter
13 oktober 2019 


Vorige week publiceerden we Olifantje van Dieter De Schutter op Pulp deLuxe. De Antwerpse duizendpoot maakte daarmee eindelijk zijn debuut op onze website nadat hij eerder al de Greenhouse-competitie van Grafixx won.

verhoor-dieter

Wat moet de lezer weten over jou?
Ik studeerde Grafisch Ontwerp aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten in Antwerpen. Mijn illustraties vallen op door hun speelse benadering en heldere en dynamische beeldtaal. De levendige tekeningen nodigen de toeschouwer uit om een stapje dichterbij te zetten om elk tafereel te doorgronden.

Ik won met mijn beeldverhalen onder meer de eerste prijs van Greenhouse op het stripfestival GRAFIXX en de special mention award van East London Comics and Arts Festival x WeTransfer.

 

Ik hou ervan om door een stad te wandelen en alles te observeren. Achter elke hoek schuilt er wel een verhaal.

Je studeerde Grafisch Ontwerp waarna je werk evolueerde van illustraties naar korte strips.
Tijdens mijn opleiding Grafisch Ontwerp ben ik me meer beginnen focussen op illustratie. Ik illustreerde onder andere voor het kinderboek Het Wispelturig Windorkest van uitgeverij Studio Sesam. Door dit project werd ik uitgedaagd om mee aan een verhaal te schrijven maar dan in beelden. Sindsdien ben ik meer verhalen beginnen maken waaronder deze
twee comics (zie hieronder).

 

Je laatste werk is het boekje ‘Koning’. Kan je daar iets meer over vertellen?
Koning is een risoprint boekje dat in een beperkte oplage is uitgebracht in eigen beheer. Het is een kortverhaal dat ik maakte in het kader van een schrijfresidentie in Parijs van Vlaams-Nederlands Huis deBuren. We kregen de opdracht om een schilderij uit de Eregalerij van het Rijksmuseum in Amsterdam op literaire wijze tot spreken te brengen vanuit één kernvraag: wat zie je als je door een genderbril naar deze schilderijen kijkt?

Ik liet me inspireren door een schilderij van Salomon van Ruysdael uit 1649: ‘Rivierlandschap met een veerboot’. Koning ga ik voor dit schilderij presenteren in het Rijksmuseum tijden de Nacht van de Geschiedenis.

 

Waar haal je doorgaans je inspiratie vandaan?
Een van mijn grootste inspiratiebronnen zijn steden. Ik hou ervan om door een stad te wandelen en alles te observeren. Achter elke hoek schuilt er wel een verhaal. Ook door sommige krantenartikels geraak ik erg geïnspireerd. Zo las ik onlangs één over een vrouw die elke ochtend naar de kust wandelt om gewonde pinguïns opnieuw te leren zwemmen. Ik ga vaak naar tentoonstellingen, concerten en cinema. Hierdoor krijg ik zelf nog meer energie om te creëren.

Je bent ook één van de initiatiefnemers van Het Debuut. Kan je daar iets meer over vertellen?
Het Debuut is een platform dat professionaliserende kunstenaars toonkansen biedt. We brengen verschillende makers samen om met elkaar in dialoog treden binnen een interdisciplinair kader.

Zo hebben we de geïllustreerde dichtbundel ‘PLUIMGEWICHT’ uitgebracht waar twee schrijvers (Vincent van Meenen, Line Pillet) en twee illustratoren (Charlotte Severeyns en mezelf) aan hebben gewerkt. Deze bundel werd daarna verklankt in een muziekinstallatie en performance. Dit project stond tentoon in de Oude Beurs, bij KOP en het MAS.

 

Wat mogen we nog van jouw verwachten in de toekomst?
Ik ben momenteel aan mijn eerste graphic novel aan het schrijven. In dit boek wil ik het rouwproces op een poëtische en eigenzinnige manier in beeld brengen.

Binnenkort kan ik hier meer over vertellen!

bio Dieter De Schutter »
Olifantje op Pulp deLuxe »




Gerelateerde berichten