Het Verhoor: Pim Bos over Tremen 2
10 oktober 2021 


Gamedesign is als discipline nog niet aan de beurt geweest op Pulp deLuxe in onze Grensgebied reeks. Striptekenaar en gamedesigner Pim Bos bewijst met zijn reeks Tremen dat er wel degelijk een link ligt tussen games en de stripwereld.

door Bruno Willaert.

Dag Pim, we starten met onze klassieke openingsvraag: wat moet de lezer over jou weten?
Ik ben Pim, 30 jaar en woonachtig in Valencia, Spanje. Ik ben werkzaam als 3D modeller en concept artist en heb de strips Tremen en Tremen 2  gemaakt. Momenteel werk ik aan de gelijknamige game van de strip.

Kleur suggereert leven en dat is er niet zo veel in het universum van Tremen.

Je bent zelf vooral actief in gamedesign, wat wel te zien is aan de “world creating” in Tremen. Hoe kwam je in de stripwereld terecht?
Ik was van jongs af aan eigenlijk altijd met tekenen en strips bezig. Later heb ik gamedesign gestudeerd omdat het me ook leuk leek om 3d modellen te kunnen maken en inkleuren. Hierbij had ik veel profijt van mijn tekenervaring. Eigenlijk zijn er veel raakvlakken tussen de twee en versterkt het een het ander ook. Een strip wilde ik altijd al maken, en toen Standaard Uitgeverij geïnteresseerd was en een contract aanbood heb ik het ook maar gedaan.

 

Onlangs verscheen Tremen 2, dat in tegenstelling tot het eerste deel een duidelijk afgelijnd verhaal meekreeg. Ben je deze keer anders te werk gegaan dan bij het eerste deel?
Dat viel op zich wel mee, in plaats van per scene vooruit te denken moest ik nu tot het eind van het boek vooruitdenken. Dat was af en toe wel lastig maar ik heb veel hulp gehad van Marc Caro.

Voor het tweede deel werd je bijgestaan door Marc Caro, die bekend is als filmmaker en storyboard schrijver van films van Jean-Pierre Jeunet zoals Delicatessen en Alien: Resurrection. Hoe kwam je bij hem terecht en hoe verliep de samenwerking?
Uitgeverij Dargaud
had me met hem in contact gebracht. Voor het eerste boek schreef hij nog een nawoord en het leek de uitgever een goed idee om ons samen te laten werken, met als resultaat Tremen 2.

 

Vanwaar komt de titel Tremen overigens? Na wat opzoekingswerk kwam ik niet verder dan “lange benen” of een Walesche jongensnaam dat “woont in het huis bij de rotsen” betekent.
Ik had ooit eens een naam bedacht (vraag me niet waarom maar dat doe ik wel eens): Rieleweardt Tremen. Toen ik al met de strip begonnen was had ik nog een titel nodig en Tremen leek me wel geschikt. Het is makkelijk om te onthouden, zonder betekenis voor zover ik wist en het bestaat uit zes letter net als mijn naam.

Je reeks kan je letterlijk niet bepaald kleurrijk noemen dat constant grijs blijft. Is dat belangrijks voor dit universum?
Kleur suggereert leven en dat is er niet zo veel in het universum van Tremen, of het is kunstmatig. Flora is al helemaal afwezig en alles is gebouwd van beton en bedolven onder een laag van as, dan kom je toch al snel op grijsachtige tinten uit.

 

Wat mogen we nog van je verwachten in de toekomst? Komt er nog een derde deel?
Momenteel werk ik aan Tremen de game. Een third person action adventure gebaseerd op de strips die in de loop van 2023 moet verschijnen voor pc en consoles.
Hier vind je alvast de teaser trailer en hou ook onze Twitter en Instagram in de gaten waar we binnenkort met regelmatige updates beginnen.

 

Tremen 2 telt 64 pagina’s en is verschenen bij Standaard Uitgeverij.

Website Pim Bos »
Bestel Tremen 2 »




Vorig artikel
Kick-off 19
Volgend artikel
Het Verhoor: Amber Gyselings



Gerelateerde berichten





More Story

Kick-off 19

Onder een ander gesternte dan vorig jaar ging onlangs een nieuw academiejaar van start. Iets later dan normaal opent...