Café Grensgebied #01 : Jean Goovaerts en Davor Gromilovic
17 juni 2018 


Onze zomerstop komt stilaan dichterbij. Om het nog even gezellig te maken tijdens onze laatste weken openen we vanavond onze eigen popup-bar, genaamd Café Grensgebied, waarin we illustratoren van bier-etiketten aan het woord laten. De tijd dat er verteld werd dat de inhoud belangrijker is dan de verpakking is namelijk voorbij. De voorbije jaren wordt regelmatig een beroep gedaan op professionele illustratoren om een verhaal mee te geven aan een bier. Vanavond laten we Jean Goovaerts van Brasserie de la Senne en Davor Gromilović van Kabinett aan het woord.

1. Jean Goovaerts // Brasserie de la Senne

Wie al één van bieren van Brasserie de la Senne uit Brussel geproefd heeft (oa Zinnebir, Jambe-du-Bois, Brusseleir, …) zal ongetwijfeld al het tekenwerk van Jean Goovaerts kunnen bewonderen hebben. De herkenbare, strakke ontwerpen van de Brusselaar genieten internationale bekendheid en leverde hem ook al een expositie op op een bierfestival in Italië.

 

Stel jezelf voor.

Jean Govaerts: “Begin jaren negentig studeerde ik Moderne Oosterse Talen aan de ULB. Het was een heel slecht idee. Ik was nutteloos op dit gebied. Ik was een puinhoop.

Daarna ging ik naar de stripschool St. Luc in Brussel. In zekere zin heeft die school mijn leven gered. Na St Luc heb ik strips gemaakt, leraar geweest, gewerkt aan cartoons met Philippe Geluck (De Kat)* en tegelijkertijd met Bernard en Yvan de huisstijl gecreëerd van Brasserie de la Senne.

In de beginfase van de brouwerij maakte Bernard Leboucq (samen met Yvan medeoprichter van de brouwerij en ook mijn neef) het etiket zelf. Het was best leuk, trashy en naïef. Maar op een gegeven moment had hij iets kleurrijker nodig voor de Amerikaanse markt. Dus op een avond kwam hij thuis op met een vat Cantillon en het label Zinnebir was geboren. Het soort «Drunken Art Deco» kwam langs zonder enige echte brainstorm: het was een soort van voor de hand liggende. Het vat Cantillon heeft goed zijn werk gedaan.”

Eigenlijk proef ik nooit het bier op voorhand. Ik maak het label meestal tijdens of vlak na het brouwen.

Waar haal je je inspiratie uit bij het ontwerpen van een bieretiket? Heb je het bier geproefd voordat je een etiket ontwerpt?

“In de begindagen werkte ik rechtstreeks met de brouwers. De meeste permanente labels zijn op deze manier gemaakt.

Vandaag maak ik bijna maandelijks een label voor een samenwerkingsbier en elk label heeft een eigen proces. Soms is alles duidelijk: de naam, de grafische intenties. Op dit moment werk ik bijvoorbeeld aan een label met een Britse brouwerij ** en de brouwers weten wat ze willen: een knipoog naar een beroemde strip, een kinderpuzzel en een «delasennish» versie van hun personages.

Maar in andere gevallen is er alleen een naam en moet ik op basis daarvan een beeld creëren. Het is lastig, soms behoorlijk stresserend, maar altijd verhelderend.
Af en toe maak ik het label direct tijdens het maken van het brouwsel met alle brouwers erbij. Dit is een heel andere manier van werken: iedereen geeft zijn standpunt en aan het eind is er een eerste ruwe versie van het label.

Eigenlijk proef ik nooit het bier op voorhand. Ik maak het label meestal tijdens of vlak na het brouwen.”

Wat is je favoriete bier?

“Op zich heb ik geen favoriet bier. Ik ben niet echt een bier-geek. Ik geef de voorkeur aan een eenvoudige en goed uitgebalanceerde bier boven een “fancy lucky break”.
Mijn favoriete bieren of soorten bieren hebben meer te maken met plaatsen, seizoenen en activiteiten. Bijvoorbeeld een bolleke De Koninck na een fietstocht in de Polders, een Bruxellensis in een café in het centrum van Brussel tijdens het werken aan een project of een geuze van Cantillon, in de keuken, tijdens het maken van een herfststoofpot. Maar ik zou dat bier kunnen vervangen door elk brouwsel van Tilquin, de Dolle Brouwers, En Stoemelinks of anderen …”

(*): Dit soort dingen »
(**): de naam mag ik pas binnenkort bekend maken

2. Davor Gromilovic // Kabinet

Ook in Servië kennen ze iets van bierbrouwen. Brouwerij Kabinet heeft een jarenlange traditie waarbij ze voor elk bier die ze brouwen een etiket laten ontwerpen door een andere tekenaar. Ze allemaal aan het woord laten komen leek ons wat teveel van het goede. Daarom pikten we er Davor Gromilović die in België bekend is door zijn bijdragen aan het Brusselse beeldverhalen magazine Vite, een affiche-ontwerp voor Culture Maison en voor Kabinet dus een etiket ontwierp voor hun bier SuperNova.

 

Stel jezelf voor

Davor Gromilović: “Ik ben een beeldend kunstenaar uit het kleine stadje Sombor in Servië, waar ik het grootste deel van de tijd in mijn kunststudio doorbracht. Mijn voornaamste focus ligt op het tekenen en schilderen, zeg maar de richting van de beeldende kunst, maar ik maak ook graag deel uit van een aantal leuke projecten van anderen.

Het komt niet vaak voor, laten we zeggen dat het één project is om de twee maanden, maar ik sta altijd open voor samenwerking met nieuwe mensen. De belangrijkste reden hiervoor is om deel te nemen en projecten te ondersteunen die interessant en uitdagend voor me klinken. Enkele jaren geleden had ik nooit gedacht dat zoveel mensen me zouden bellen om deel te nemen aan verschillende soorten projecten. Ik ben verheugd dat mensen mijn werk het leuk vinden en dat ze me willen contacteren voor hun projecten om mijn steun als beeldend kunstenaar te geven. Dat maakt me blij.”

Waar haal je je inspiratie uit bij het ontwerpen van een bieretiket? Heb je het bier geproefd voordat je een etiket ontwerpt?

“Ik heb het bier niet op voorhand geproefd. Het was zo: eerst kreeg ik de beschrijving van de smaak en naam van het bier. Ik vind het een opwindend proces, omdat je moet visualiseren wat voor soort smaak het zal zijn en om trouw te blijven aan de naam van het bier. Daarna begon ik schetsen te maken en een selectie te maken van wat de beste oplossing zou kunnen zijn voor een bieretiket.

Daarna begon ik te schetsen en een selectie te maken van wat de beste oplossing zou kunnen zijn voor een bieretiket.
Het duurde een tijdje, maar niet te lang om eerlijk te zijn omdat de beschrijving zo direct en duidelijk was dat ik begreep wat ik moest doen om een correlatie met de naam te creëren.
Zo heb ik het labelontwerp voor Kabinet – SuperNova gemaakt. De rest is geschiedenis, denk ik.”

Wat is je favoriete bier?

“Dat is een moeilijke vraag. Vandaag hebben we massa’s smaken en verschillende soorten bier en ik ben geen bierkenner. Ik ben uiteindelijk een artiest. Maar als we op café zitten en je vraagt me welk bier ik wil drinken, zou ik om een aanbeveling vragen voor een mooie Pale Ale. Ik denk dat dat het juiste antwoord is. Natuurlijk is het niet alleen dat type bier. Soms is het een willekeurig bier uit een supermarkt. Het hangt af van moment en situatie. Tijdens de vakantie en in de zomer drinken we waarschijnlijk vaker bier.”







Gerelateerde berichten





More Story

Preview : Maarten Vande Wiele's Octopussy in 007 pages

Komende woensdag is het 35 jaar geleden dat de James Bond-film Octopussy in de zalen kwam met wijlen Roger Moore in de hoofdrol....