Het Verhoor: B.Carrot
4 november 2018 


Vorige zondag publiceerden we “We Are Here” op Pulp deLuxe van de “grafische journaliste” B.Carrot, wat het pseudoniem is van de in Jeruzalem geboren Anat Segal. Dat de Palestijnse kwestie haar iets doet kon je al lezen in de driedelige reeks “Friday” op Pulp deLuxe. Vanavond is zij te gast in onze rubriek Het Verhoor.

Wie is B.Carrot?
Ik ben afkomstig uit Amsterdam, maar eigenlijk uit Jeruzalem waar ik tot mijn 18e heb gewoond.
Strips maken is voor mij niet alleen een bezigheid die ik leuk vind. Het is ook een manier om verhalen en boodschappen naar voren te brengen die voor mij belangrijk zijn.

Politieke thema’s zijn integraal deel van mijn leven en mijn werk.

We Are HereJe strip “We Are Here” die we afgelopen zondag publiceerden geef je de lezer een inkijk op de situatie van de vluchtelingen in een wijk in Amsterdam. Het is een thema dat je duidelijk al even bezig houdt?
Jazeker. Ik ben al langer betrokken bij verschillende sociaalpolitieke projecten, waar “We Are Here” er een van is. Politieke thema’s zijn integraal deel van mijn leven en mijn werk. Misschien heeft het te maken met waar ik vandaan kom, of niet: Mensenrechten, verdeling van rijkdom en natuurlijke bronnen, machtsverhoudingen. Het zijn gewoon belangrijke thema’s voor ons allemaal als maatschappij en als mensen, toch? Als mensen hier niet over nadenken dan zouden ze het wel moeten doen. Als mijn strips hieraan kunnen helpen dan ben ik tevreden.

“Friday” dat we een tijdje geleden publiceerden op Pulp deLuxe ging handelde de Palestijnse kwestie. Graphic journalism lijkt wel je stokpaardje te zijn in je strips. Is Joe Sacco hierin één van je grote voorbeelden?
De Palestijnse kwestie ligt mij heel na aan het hart, en dat is niet gek aangezien ik in Jeruzalem ben opgegroeid. Ik heb meerdere strips over deze thema gemaakt, “Friday” was tot nu toe het meeste volwassen werk. Graphic journalism spreekt me zeker aan en ja, Joe Sacco is al sinds mijn tienerjaren een heel inspirerend voorbeeld geweest. Het was een echte ‘eye opener’ toen ik Palestine voor het eerst las. Dat je zo een boek kon maken! Strips, politiek, en zo heel erg menselijk!
Hij komt deze maand naar Nederland en ik hoop hem te kunnen spreken, dat vind ik best spannend!

Maar hoewel ik graphic journalism heel interessant vind als vorm en concept wil ik me niet beperken tot alleen dat. Ik vertel ook graag andere verhalen, die ook politiek zijn, maar niet per se uit een journalistieke standpunt. “Friday” is bijvoorbeeld zeker op de realiteit gebaseerd maar het heeft niks journalistiek, het is eigenlijk een fictie verhaal.

Wat mogen we in de toekomst nog van je verwachten?
Ik werk nu aan mijn eerste graphic novel die tegen juni 2019 écht af moet zijn. Het wordt een semi-documentair verhaal, gebaseerd op ervaringen van een vriend van mij. Hij is een paar jaar geleden als asielzoeker naar Nederland gekomen en direct na aankomst in vreemdeling detentie geplaatst. Hij heeft meer dan een jaar vast gezeten. Het boek vertelt hoe en wat hij in die jaar heeft meegemaakt. Het is daarmee een soort aanklacht tegen het huidige EU migratiebeleid. Ik hoop dat het de lezer mee kan nemen in het (on-)menselijke ervaring van iemand met het systeem dat wij gecreëerd hebben.

Oh ja, en ik neem ook deel aan een tentoonstelling in Parijs eind deze maand. Het wordt door een NGO georganiseerd rond het thema Palestina. Ik toon daar een korte nieuwe strip.

Als laatste: ik ben dit jaar een van de festivaltekenaars van Festival van de Gelijkheid die in december in Gent plaats vindt.
Lekker druk!

We Are Here op Pulp deLuxe »
Profiel B.Carrot »







Gerelateerde berichten





More Story

Het Verhoor: Pauline Spira

Pauline Spira maakte afgelopen zondag haar debuut op Pulp deLuxe met het kortverhaal "Last Night". Eerder mocht ze ook al dromerige...