Het Verhoor: Phaedra Derhore
20 februari 2022 


Illustrator Phaedra Derhore maakte tijdens de schrijfresidentie van Vlaams-Nederlands Huis deBuren de strip Kopgeest. Al wandelend door de straten van Parijs gidst ze je rond in haar innerlijke wereld. In dit verhoor geeft ze je verder wegwijs.

door Lauren Borremans.

verhoor-phaedra2

Pulp deLuxe publiceerde onlangs jouw strip Kopgeest, waar je de lezer inkijk geeft in de persoonlijke gedachtegang van het hoofdfiguur. Waaruit ontsprong het idee voor de strip?
Toen ik vorige zomer door de straten van Parijs liep, besefte ik dat ik mijn rumoerige gedachten nooit kon stilleggen, zelfs niet in een betoverende omgeving als Parijs. En ik wist dat iedereen rondom mij ook een binnenwereld heeft, waar ik geen deel van uitmaak. Daarom wilde ik mijn innerlijke monoloog naar buiten brengen. Mensen een inkijk geven in wat er in mijn en misschien ook anderen hun onzekere hoofd soms omgaat.

Het is soms een uitdaging om niets te verbloemen, of te mooi willen afsluiten.

In je debuut Doorsnee heb je het over jouw ervaring met de maagverkleining die je onderging. In Kopgeest vormt onzekerheid het onderwerp van het verhaal. Waarom kies je ervoor om persoonlijke thema’s in je strips/graphic novels te behandelen?
Het voelt vaak alsof ik daar zelf niet veel keuze in heb, alsof het iets is dat er uit moet. Dat kan ik het beste naar buiten brengen via het stripmedium. Ik voel een drang om mijn persoonlijke verhaal op blad te zetten, zodat het iets tastbaars wordt en niemand het me nog kan afnemen. Ik geloof dat er enorm veel kracht zit in kwetsbaarheid en openheid, mensen appreciëren namelijk authenticiteit. Door me kwetsbaar op te stellen in Doorsnee kreeg ik vele reacties van anderen die zich herkenden in mijn verhaal. Op deze manier voelde ik dat ik iets teruggaf aan de mensen rondom mij. Mensen die op hun beurt, mij weer inspireren. Deze wisselwerking tussen auteur en lezer is belangrijk voor me, ik wil mijzelf en anderen verbinden door mijn ervaringen te delen.

 

Gaat het vertalen van je innerlijke wereld in een strip/graphic novel ook gepaard met bepaalde drempels of uitdagingen?
Het kan soms veel pijn doen, door werk te maken over ervaringen haal je ze terug naar boven, maar dit kan het werk enkel sterker en eerlijker maken. Het help ook met bepaalde dingen te verwerken. Soms vraag ik me af of ik te veel deel, maar daar sta ik niet lang bij stil. Ik merk dat mensen dit alleen maar appreciëren. Het is soms een uitdaging om niets te verbloemen, of te mooi willen afsluiten. Soms wil je schrijven wat je wilde dat gebeurd was, niet wat er werkelijk gebeurd is. Anderzijds verplicht ik mezelf ook niet om alles volledig waarheidsgetrouw neer te zetten, dat moet ook niet.

Je werk bestaat soms uit een herfstig kleurenpalet dat doet vermoeden dat transitie een belangrijke rol speelt in je werk?
Vooral in Doorsnee speelde transitie en transformatie een belangrijke rol, vandaar inderdaad het herfstachtige kleurenpalet. Voor mijn ander werk wijk ik wel van dat kleurenpalet af, maar kleur is erg belangrijk voor mij. Het is een uitstekende manier om een bepaalde atmosfeer en gevoel te creëren. Ik gebruik het steeds om mijn werk te ondersteunen.

 

Je maakte Kopgeest tijdens een schrijfresidentie van het Vlaams-Nederlands Huis deBuren in Parijs. Wat tevens ook de achtergrond vormt van de strip. Hoe ervaarde jij als stripauteur deze residentie?
Het was een zeer boeiende ervaring voor mij. Ik maakte kennis met auteurs waar ik veel van kon leren. Auteurs die ik anders nooit had leren kennen en waar ik nu ineens, twee weken lang geïnspireerd door kon worden. Striptekenaar kan een eenzaam beroep zijn, dus het was geweldig om voor een keer het gevoel te hebben dat ik collega’s had. Als freelance striptekenaar en illustrator ben ik steeds in de weer met nieuw werk te maken, vooral voor klanten. Dit laat vaak weinig tijd over om mij te focussen op artistieke zelfontplooiing en eigen werk. Dankzij deze residentie kon ik er even volledig tussenuit zijn, samen met andere creatievelingen.

(lees verder onder de  foto)

parijs2

Welke invloed had de residentie op jou als illustrator of op het werk dat je maakt?
De residentie gaf mij de mogelijkheid om samen met anderen te reflecteren op mijn werk en mijn artistieke praktijk. Ik leerde er bij over het auteurschap en hoe anderen dit ervaren. Ik kreeg ook de kans om leuke opdrachten te maken waar ik trots op ben. En het was natuurlijk ook fantastisch om twee weken in het prachtige Parijs te verblijven, een zeer inspirerende omgeving!

Wat mogen we in de toekomst nog van jou verwachten?
Ik blijf steeds bezig met persoonlijk artistiek werk en werk voor klanten. Vorig jaar illustreerde ik ook een kinderboek over corona. Ik werk momenteel aan mijn volgende graphic novel wat opnieuw een autobiografisch verhaal zal zijn. Om te ontdekken wat ik in de toekomst nog zal maken kan je mijn werk volgen op mijn Instagram.

 

Tot morgen maandag 21 februari om 10u kan je je nog inschrijven voor de Schrijfresidentie Parijs 2021 van deBuren.

Kopgeest op Pulp deLuxe »
Profiel Phaedra Derhore »







Gerelateerde berichten





More Story

Het Verhoor: Lode Peeters over Drakenridders

Draken en ridders. Wat moet je nog meer weten? De strip Drakenridders was het afstudeerproject dat Lode Peeters afleverde...