Grensgebied: Hyperdruk #2
25 november 2019 


De achtste editie van Grafixx in Antwerpen is nog maar net achter de rug of in het verre West-Vlaanderen is er een ander printfestival die alle aandacht opeist. In Het Entrepot in Brugge vindt komende zaterdag 30 november Hyperdruk #2 plaats, een festival dat de grenzen opzoekt tussen print, muziek, (teken)kunst en performance.

door Bruno Willaert

grensgebied-hyperdruk

Het printfestival Hyperdruk is komende aan zijn tweede editie toe. Kan je even toelichten waar het festival precies om draait?
De eerste editie was eigenlijk de officiële opening van het Printlab, het zeefdruk, risoprint en ets-atelier in het Entrepot in Brugge. Op Hyperdruk #1 kwamen we naar buiten met het atelier op zich, nu zijn de kunstenaars aan zet. Op Hyperdruk#2 geven we grafische kunstenaars een podium om hun ambachten te tonen. We vatten het heel breed op en zoeken cross-overs tussen print, muziek, (teken)kunst en performance. Hiermee tonen we aan een breed publiek waar grafische kunstenaars vandaag mee bezig zijn. Drie zaken staan hierin centraal: live illustratoren op live muziek, een grote printmarkt waarop jonge artiesten hun werk kunnen verkopen en workshops met kunstenaars. Alles gaat door in onze grote concertzaal, wat een heel andere sfeer geeft dan de “vibe” in het atelier zelf.

Wij willen iets in gang zetten in Brugge, een stad die vaak onterecht weggezet wordt als een beetje belegen en saai voor hedendaagse kunstenaars

In wat verschilt Hyperdruk van andere festivals zoals Grafixx in Antwerpen?
Grafixx is op vele vlakken een voorbeeld voor mij. Wat zij jaar na jaar neerzetten, de namen die ze kunnen “strikken”, … Zij blijven een hoogmis van de grafische scène in België. Maar wij willen iets in gang zetten in Brugge, een stad die vaak onterecht weggezet wordt als een beetje belegen en saai voor hedendaagse kunstenaars. We willen talent van veel verschillende Belgische steden naar ons stadje halen en zo onze eigen community inspireren en bouwen. Tegelijkertijd zijn we ook een forum voor lokaal talent. Mensen die vrijwilligen of komen werken in het Printlab, krijgen er een plek in de programmatie. We hebben veel jong, onontdekt talent lopen die je nog niet zult zien op de grotere festivals. We hebben een goede mix van gevestigde waarden en interessante “groentjes” die hier hun eerste kansen krijgen en grijpen.

 

Een belangrijk verschil tussen Grafixx en Hyperdruk, is het opzet van de programmatie. Wij laten alles vertrekken vanuit een centraal punt: live muziek en live illustratie. In die zin zou je Hyperdruk zelfs kunnen beschouwen als een soort theatervoorstelling. Je kunt je eigenlijk de hele middag in de zetel zetten en je laten betoveren door muziek en kunstenaars die live bezig zijn. Als je in een iets minder luie bui bent, kun je daarnaast talent ontdekken op de Printmarkt (en op de koop toe een schone print, zine, … op de kop tikken), een workshop bij Sad Biscuit Studio, Thijs Desmet of Timo Verlinde mee volgen, of een talk meepikken. En niet te vergeten, een pintje drinken. En daarna nog eens een toeristisch ritje in de paardenkoets maken in Brugge (…of toch maar niet).

Tijdens het festival zijn een aantal panelgesprekken gepland oa met Lukas Verstraete, Thijs Desmet en Martha Verschaffel. Kan je daar iets meer over vertellen?
Ik kom vaak in contact met jonge artiesten die strugglen om stappen te zetten in hun “carrière” als kunstenaar. Ze hebben vaak geen idee hoe het “ondernemerschapsluik”, dat onvermijdelijk komt kijken bij het geprofessionaliseerde kunstenaarschap, in elkaar steekt. Ze willen een stapje verder zetten maar lopen daar al te vaak in vast. Het panelgesprek met Thijs, Martha en Lukas zal daarrond draaien. Het zijn alle drie jonge artiesten die die “volgende stappen” al hebben gezet. We willen onze Printcommunity inspireren door hen aan het woord laten over hoe hun pad is verlopen.

 

Ook Pointdextr en Esther van TOYKYO komen spreken over hoe ze hun creatieve studio hebben uitgebouwd. Over hoe je je artistieke insteek verzoent met wensen van de klant, hoe je zo’n bedrijf runt, hoe het voor hen gestart en gelopen is. Tot slot komt Jan Van der Veken vertellen over zijn carrière en werk als illustrator, als gevestigde waarde in het landschap. Alle talks zijn in samenwerking met het Brugse platform voor ondernemerschapzin TURBO.

Het muziekprogramma wordt gecureerd door Dauw, een platenlabel waar “grafiek en muziek elkaar perfect aanvullen”. Wat mogen we van hen verwachten?
Pieter Dudal, de founding father van Dauw, is een vriend van me. Ik had altijd al eens willen samenwerken omdat ik heel hard voel dat er nauwe linken zijn tussen hun ambient artiesten en grafische kunst. Niet alleen omdat er een hele strakke visuele lijn zit in het label Dauw (alle platen of cassettes worden door Femke Strijbol ontworpen en gezeefdrukt in haar heel kenmerkende stijl. Ze kregen er trouwens een Elektropedia nominatie voor). De muziek van de artiesten op Dauw is in zichzelf al visueel: iemand als Wouter Van Veldhoven komt af met een auto vol analoge synthesisers met een warboel van kabels als krabbels op een blad, grote spoelen tapeloops die doorheen de zaal lopen, … Die muziek is erg fysiek. Niet-digitaal. Precies hoe we het liefst werken in ons zeefdruk atelier. Het draait om een herwaardering van materialiteit.

 

De ambient muziek van Dudal, Stijn Hüwels, Wouter Van Veldhoven of Jogging House heeft ook het meditatieve in zich dat zich uitstekend leent tot live illustratie. Tekenaars kunnen helemaal opgaan in de muziek. Ik hoop ook dat er spontaan audiovisuele conversaties gaan ontstaan op dat podium: dat de muzikanten zich laten beïnvloeden door de tekenaars die zich laten beïnvloeden door de muziek (en elkaar). Zo krijgen we een heerlijk audiovisueel schouwspel van telkens een uur. Ik kijk daar enorm naar uit.

Wat mogen we verder nog verwachten op het festival?
Heel veel sfeer, openheid, een nieuwe jonge garde die staat de popelen aan de poorten om ons te overspoelen met hun kunsten, veel inspiratie… En wie weet wel een kerstcadeau of twee op de Printmarkt. Het moet niet altijd een bon van de Fnac zijn.

Meer info over Hyperdruk #2 »

Het Printlab lanceerde onlangs een eerste aflevering van Overlap, een serie van mini-docu’s, waarin telkens het proces getoond wordt van een duo illustratoren/graphic designers/kunstenaars die één dag in het Printlab komen werken. Ze komen binnen zonder idee en eindigen met een artistiek werk.

In de eerste aflevering komen illustratoren Charlotte Peys &en Pieter Van Eenoge aan bod.




Gerelateerde berichten