Het schetsboek van Serge Baeken
6 december 2014 


Vanaf deze week een nieuwe rubriek op Pulp deLuxe waarbij we even meegluren in de schetsboeken van striptekenaars. Serge Baeken mag bij deze de kop afbijten.

Bio Serge Baeken >>

 

serge

 

“Vroeger tekende ik vaak in schetsboeken, maar daar ben ik mee gestopt. De tekeningen in zo’n boek zijn vaak moeilijk te scannen, en het formaat en de kwaliteit van het papier zijn te beperkend.
Daarom ben ik overgestapt op schetsen op losse vellen. Meestal gebruik ik Fabriano schetspapier, A3, 200 gram. Dat is stevig genoeg voor potlood, gum, krijt, inkt en summiere aquarel. Het heeft een lichte toon en een zachte korrel. Sinds kort doe ik een deel van mijn schetsen digitaal, op een Cintiq 24HDtouch.”

“Het afgelopen jaar ben ik terug begonnen met modeltekenen, wat ik al jaren niet meer gedaan had. Ik begon met deelname aan maandelijkse sessies die Jan Bosschaert organiseerde, gevolgd door een hele week modeltekenen in een boerderijtje in Frankrijk. Schetsen naar model is aartsmoeilijk maar tegelijk erg leuk, ik noem het mijn favoriete marteling. Sinds kort neem ik daarom ook iedere zaterdag deel aan modelsessies aan de Schelde.”

 

 

“Ik heb het afgelopen jaar een signeertour gedaan met mijn album SUGAR. Wanneer ik even niets te doen had, schetste ik stripfanaten die in de rij bij andere tekenaars stonden aan te schuiven. Wachtende mensen zijn vrij makkelijk om te tekenen. Ze wisselen meestal tussen drie of vier terugkerende poses; zoals een paard in de wei.”

 

 

“Ik heb het afgelopen jaar zo’n duizend SUGAR-albums gesigneerd. Aanvankelijk tekende ik er meestal een zwarte kat in. Om het repertorium wat uit te breiden heb ik ook heel wat foto’s van internet-katten nagetekend, zoals deze vijf.”

 

 

“Op mijn werkblad heb ik stroken Fabriano liggen die ik overhield aan de vierkante originelen van SUGAR. Daarop schets ik soms een snel idee of probeer ik mijn penseel even uit. De Blake & Mortimer waren ontwerpen voor een live-optreden met Munuera op de Foire du Livre in Brussel.”

 

 

“Dit is een ontwerp voor de cover van Zone 5300. De kleuren zijn digitaal gedaan, het origineel is met ecoline getekend. Ik vul de populaire Pentel penseelstiftjes meestal met ecoline, omdat dat beter vloeit dan de meeste inkten.”

 

 

“Voor MONSTERS de nieuwste vinyl-plaat van de band van Kim Duchateau schilderde ik 12 originele platenhoezen. Ik maakte vooraf enkele kleine ontwerpen met aquarel.”

 

 

“Wanneer ik een opdracht krijg voor een illustratie, maak ik meestal acht ontwerpen, waaruit de redactie kiest welke ik verder uitwerk. Voor ik de ontwerpen doorstuur, maak ik de compositie wat levendiger en voeg ik digitaal kleur toe. De ontwerpen hier zijn allebei voor de Tijd, mijn trouwste opdrachtgever. De eerste reeks ontwerpen gaat over besparingen bij de VRT (de redactie verkoos het ontwerp met de hamer), de tweede over het Vlaamse energie-wanbeleid (de redactie verkoos het idee met de drie pylonen, in de finale versie werden het er vijf). Uitzonderlijk heb ik beide ontwerpen integraal digitaal uitgewerkt.”

 

 

“Op heel ander papier en in mijn meest sobere stijl is dit een storyboard dat ik maakte voor mijn pagina voor de viering van het vijftienjarig bestaan van Boerke van Pieter De Poortere. Tijdens het uitwerken moest ik nog wat lege vakjes aanvullen, zodat mijn strip binnen het standaard Boerke twaalfprentensysteem viel. Wat AS35 betekent, weet ik zelf ook niet meer.”

 




Vorig artikel
Nieuw op Pulp deLuxe : Het Schetsboek
Volgend artikel
Project 84



Gerelateerde berichten





More Story

Nieuw op Pulp deLuxe : Het Schetsboek

Het Sinterklaas-weekend zorgt voor een aantal verschuivingen bij Pulp deLuxe. De website onderging een 'lichte' aanpassing...