Retro #PP10 : 2008 – Pinda
1 oktober 2017 


De Plastieken Plunk is dit jaar aan zijn tiende editie toe. Een geschikte gelegenheid om terug te blikken op de afgelopen negen afleveringen. We gaan die lekker niet in chronologische volgorde doorlopen, maar we beginnen toch maar netjes met de eerste editie uit 2008.

pp2008bDe eerste editie ging door op zaterdag 12 juli 2008 op het zonovergoten dakterras van stripwinkel Mekanik in Antwerpen. Een half jaar eerder hadden Pulp deLuxe en het toenmalige striptijdschrift Plots, na een eerste samenwerking op Strip Turnhout, samengezeten in de Abba Jour in Gent om te brainstormen over een nieuwe prijs die de beste kortstrip van Pulp deLuxe of Plots moest bekronen. De eerste naam “De Plastieken Pluto” werd, om rechtszaken met Disney te vermijden, verworpen. Luc Cromheecke zorgde voor de oplossing door zijn eigen creatie Plunk ter beschikking te stellen. En hij beloofde ook nog plechtig om ieder jaar voor ons een beeldje te boetseren.

Zes juryleden kwamen eraan te pas om de eerste winnaar aan te duiden: Serge Baeken, Gert Meesters, Conz, Sara Sansen, Kurt Morissens en juryvoorzitter Jan Bosschaert. Na een geanimeerde beraadslaging van de jury kwam Pinda met zijn kortverhaal Aleize als winnaar uit de bus, daarmee onder andere Brecht Evens en Randall Casaer het nakijken gevend. Toen Randall Casaer vervolgens het woord nam leek het er even op dat hij ging bekendmaken dat Pinda één van zijn schuilnamen was en dat hij daarmee netjes het juryreglement omzeild had. Bleek toch dat Pinda het alter ego was van Leuvenaar Hans Boeykens die op dat moment de uitreiking volgde op z’n laptop bij het zwembad van zijn buitenverblijf in Zuid-Frankrijk.

Don’t eat the yellow snow.

pp2008Op welk punt in je carrière stond je toen je De Plastieken Plunk won?
Ik was toen een klein jaartje zelfstandig vormgever/illustrator en geld verdienen met tekenen deed ik toen nog niet. Ik had wel tijd om nieuwe dingen uit te proberen. Een denkpiste was ‘strips’, hoewel ik toen ook wel al doorhad dat daar geen boterhammen mee te verdienen vielen. Maar het medium heeft me altijd al geïntrigeerd. Het is eigenlijk een combinatie van skills die allemaal op zich al flinke uitdagingen zijn: tekenen, verhaal, compositie, … Mijn inzending was toen een van mijn eerste strips.

Wat weet je nog van die avond? Wat ging er door je heen toen je De Plastieken Plunk gewonnen had?
Die avond was ik er niet bij maar het moment dat ik erachter kwam dat ik had gewonnen weet ik nog goed. Ik zat toen ergens in Zuid-Frankrijk met mijn laptop op een stoep omdat ik eindelijk gratis WiFi had gevonden. Ik heb wel een rilling gevoeld. Het gaf me de bevestiging dat ik iets heb kunnen maken dat op een of andere manier ook aankwam aan de andere kant van de pipeline. Leuk. Een welkome bevestiging die ik wel kon gebruiken in mijn jonge carrière.
Ik hou wel van die jaarlijks terugkerende wedstrijd-formule. Het geeft me elke keer een schop onder mijn kont : “Heb je nu wéér geen inzending gemaakt!”.

Hoe is je carrière verder verlopen?
Ik ben vooral een vormgever/layouter gebleven. Strips hebben nog altijd geen vaste plaats in mijn carrière. Tekenwerk (vooral illustratiewerk voor kinderen) is wel stilletjes blijven groeien en ik denk dat ik nu bijna de helft van mijn inkomsten uit tekenen haal. En daar zit soms wel een mini stripke tussen.

Waar staat het beeldje van de Plastieken Plunk dat je gewonnen hebt?
Het zit samen met zijn afgebroken armpje veilig in een kartonnen doos te wachten op een prominente plaats ergens in ons bijna verbouwde huis.

Heb je een goede raad voor de winnaar van dit jaar?
Don’t eat the yellow snow.

Wat was, naast de dag waarop je De Plastieken Plunk gewonnen hebt natuurlijk, de beste dag van je leven?
De geboorte van ons zoontje.

Lees hier de winnende strip Aleize van Pinda »

De overige genomineerden van 2008: Randall Casaer, Sébastien Conard & Jelle Joseph, Robbert Damen & Dieter Rogiers, Brecht Evens, Chuck Groenink, Swahili & Peter Moerenhout en Kevin Van Wonterghem.

Affiche: Lode Devroe







Gerelateerde berichten





More Story

Grensgebied: Doris Konings & Spinvis

Onze zoektocht naar de grensgebieden van het beeldverhaal met andere media houdt deze week halt bij Spinvis, de Nederlandse...