Grensgebied: Pulp deLuxe Magazine
9 april 2017 


De eerste reïncarnatie van Pulp deLuxe sloot de boeken in de loop van 2010. De website laste een pauze in die maar liefst drie jaar zou duren. Groot was onze verbazing toen we op onze nog actieve Facebook-pagina opgeschrikt werden door felicitaties voor een modereportage. In Nederland bleek immers dat er intussen een nieuw (online) tijdschrift het levenslicht zag met nu wel toevallig de naam Pulp deLuxe Magazine. De verwarringen bleven zich de komende jaren opstapelen: één van onze partners tagde bij een dankwoord per ongeluk onze Nederlandse naamgenoten, de Partij voor Cultuur bedankte ons dan weer op Twitter voor onze steun in één of andere Hollandse culturele discussie. Hoog tijd dus om voor eens en voor altijd duidelijkheid te scheppen in een speciale aflevering van onze rubriek Grensgebied.

profiel Pulp deLuxe Magazine »

pdlm

Is het puur toeval dat jullie net na onze verdwijntruc in 2010 op de proppen kwamen met een tijdschrift met dezelfde naam?

Job Boersma (hoofdredacteur PdLM): Toen we in 2010 besloten om een online tijdschrift in het leven te roepen zaten we natuurlijk gelijk met de vraag “Welke naam geven het magazine mee?”. Een eindeloze stoet prachtige namen passeerden de revue maar alles werd afgeschoten vanwege al bestaand of toch niet de lading dekkend. Na een maand elkaar de tent uitvechten kwamen we op het lumineuze idee een oude werktitel uit 2002 af te stoffen en te gaan gebruiken: Pulp de Luxe. Dat waren wij dan als creatief collectief en het bijbehorende uit te geven tijdschrift zou dan dus PulpdeLuxeMagazine gaan heten. Ofwel in hippe afkorting: PdLM.

Tot onze stomme verbazing ontdekten we na een paar nummers dat Pulp deLuxe al bestond in België. We zaten gelijk in zak en as en zaten alweer te denken aan nieuwe namen. Gelukkig bleek na nader onderzoek dat men in België de activiteiten op een lager pitje had gezet en wij gingen ons meer afficheren als PulpdeLuxeMagazine.

Kortom, we konden door.

Onze doelstelling is heel simpel: we willen deze wereld iets mooier en leuker maken.

 

Behalve dat jullie illustraties publiceren van Steef Wildenbeest en Chiel te Bokkel die ook bij ons ooit gepubliceerd hebben is Pulp deLuxe Magazine een gans ander tijdschrift qua invulling. Pulp deLuxe Magazine omschrijft zichzelf als “ethisch, grappig, dwars, kritisch, andersom, fairtrade, groen, esthetisch en maatschappelijk verantwoord”. Kan je iets meer over vertellen?

JB: Onze doelstelling is heel simpel; we willen deze wereld iets mooier en leuker maken.
We zijn een platform voor mensen die zich herkennen in onze pijlers en heb je een mooie bijdrage dan doe je mee aan PdLM. Alle artikelen moeten natuurlijk wel aan de PdLM standaard voldoen; mooi, kritisch, eigenwijs, grappig, dwars of duurzaam.

 

Pulp deLuxe Magazine lijkt een sterke verankering te hebben met de stad Zwolle. Kijken jullie vooral naar talent uit eigen streek? Zwolle is immers ook bekend voor de tekenopleiding Artez Zwolle.

JB: Het klopt dat we zijn begonnen in Zwolle en dat we nogal wat medewerkers hebben uit deze omgeving. Gelukkig is de dropbox ons hoofdkantoor dus we hebben deelnemers uit heel Nederland en zelfs daarbuiten. Inmiddels hebben we wel een aantal mensen van Artez aan het werk (gehad). Illustratie is een zeer belangrijke tak van sport in PdLM. We zijn dan ook blij met Avierkoeriers, Annika Franke, Henrieke Schuiling en anderen.

 

Zijn er edities van Pulp deLuxe Magazine die extra aandacht mogen krijgen?

JB: We hebben nu 31 nummers uitgebracht en daarmee een plek verworven in het medialandschap. Omdat we ons niets aantrekken van doelgroepen en kijkcijfers doen we gewoon onze eigen gang zonder in de pas te hoeven lopen.

Elke uitgave is weer een mijlpaal en het herlezen meer dan waard. Natuurlijk was nummer 25 een opmerkelijke vanwege het feit dat die in druk verscheen. Een beperkt aantal magazines werden verkocht met een origineel kunstwerk van Rob Scholte met wie we nauw in contact staan. We lanceerden het nummer bij de Atheneum boekandel in Amsterdam en het was een meer dan groot succes.

Onlangs verscheen onze kunstcatalogus bij het Imaginair Museum van PdLM. Dit 200 pagina’s tellende document is een must-have voor elke kunstliefhebber.

Zou er behalve deze aflevering van Grensgebied nog samenwerkingen mogelijk zijn tussen de Vlaamse en de Nederlandse Pulp deLuxe?

JB: Wij staan meer dan open voor een samenwerking met de Vlaamse Pulp deLuxe. Ergo, samenwerking maakt ons beiden sterker en maakt de vuist groter om een deuk in een pakje boter te kunnen slaan. Verwijzingen naar elkaar op internet is wel het minste wat we kunnen doen. Verder weten we dat ook in België veel gebeurt op de gebieden waar wij ons mee bezig houden. Daarnaast kunnen ook wij extra podium zijn voor Belgische illustratoren en striptekenaars. En omgekeerd natuurlijk.