Het Verhoor: Gerlinde De Ryck
28 november 2021 


Er is een gezegde dat driemaal scheepsrecht is. Dat geldt doorgaans niet op Pulp deLuxe waar we toch proberen te vermijden om dezelfde tekenaar teveel te interviewen. We wilden wel graag eens een uitzondering maken voor Gerlinde De Ryck waarvan we vorige week nog Turtle Soup publiceerden en graag te weten kwamen hoe het haar verging sedert het winnen van De Plastieken Plunk in het voorjaar.

door Bruno Willaert.

verhoor-gerlinde2

Onlangs publiceerden we Turtle Soup op Pulp deLuxe, vrij naar een (bekend) raadsel. Hoe kwam je bij dit verhaal?
De schrijversgroep waar ik lid van ben, The Oxford Writing Circle, zou een collectie kortverhalen uitgeven rond het thema Transformations. Voor dat boek wou ik wou iets schrijven over de manier waarop een relatie doorheen de jaren kan veranderen. Maar omdat de eerste versie nogal deprimerend was, zocht ik een manier om het verhaal wat te verlichten. Ik herinnerde mij dit raadsel nog van jaren geleden en vond dat een leuke leidraad doorheen het leven van dit koppel. Voor de lol heb ik er ook wat vuile moppen in gestopt, want die komen eigenlijk te weinig aan bod in mijn verhalen.

Het verhaal van Home geeft mij nu een ander gevoel dan voordien, meer als een dankbaar afscheid van een mooie periode.

In het voorjaar won je nog de Plastieken Plunk voor het kortverhaal Home, wat je naast het beeldje zelf ook een publicatie in Stripgids en Zone 5300 opleverde. Al wat bekomen van al die aandacht?
De aandacht valt tot nu toe goed mee, maar het is inderdaad heel bijzonder om de Plastieken Plunk elke dag op mijn bureau te zien staan. En ik was heel blij met de publicaties in de Stripgids en Zone 5300. Zo spannend om mijn werk in print te zien!

 

Heeft het winnen van die prijs verder ook iets veranderd voor je stripcarrière?
Ik hoop dat het mijn zelfvertrouwen een beetje zal veranderen. Ik teken al mijn hele leven en heb de afgelopen twintig jaar duizenden tekeningen en strips online gezet, maar ben er eigenlijk nooit in geslaagd een groot publiek te vinden. Ik had niet verwacht dat daar nu, op mijn negenendertigste, nog iets aan zou kunnen veranderen, omdat ik soms de indruk heb dat artiesten zich al op veel jongere leeftijd bewezen moet hebben. Winnen kwam voor mij echt als een schok! Ik denk dat het zal helpen om wat meer vertrouwen te krijgen in mijn werk. En dat ik eindelijk eens de moed heb om één van mijn (talloze) grotere projecten af te werken.

Intussen verhuisde je na een aantal jaar in Oxford te wonen terug naar België, meer bepaald naar Kapellen, de bakermat van Plunk zelf. Is Home daarmee een soort van afscheid geworden van je leven in Oxford?
Dat lijkt er inderdaad wel op, hoewel dat niet de bedoeling was toen ik het schreef. Home is geen autobiografisch verhaal, maar is wel los geïnterpreteerd op mijn ervaringen van leven in het buitenland. Ik heb ook van mensen uit verschillende landen gehoord dat ze het heel herkenbaar vonden voor hun situatie dus ik was blij dat het cultuur overschrijdend was. Maar het was puur toeval dat we besloten om terug naar België te keren, amper twee weken na de uitreiking. En het verhaal geeft mij nu een ander gevoel dan voordien, meer als een dankbaar afscheid van een mooie periode. De Plastieken Plunk is spijtig genoeg niet tot in Engeland geraakt, maar in Kapellen hebben we wel plezier elke keer wanneer we ergens een afbeelding van Plunk zien. En er zijn er veel!

 

Zijn er intussen al plannen om eens een langer verhaal te maken?
Die plannen zijn er al heel lang en ik heb ook al een paar manuscripten rondgestuurd op zoek naar een uitgever. Voorlopig was het antwoord telkens nee, maar ik blijf proberen. Ik heb nu een tiental projecten rondslingeren, in verschillende stadia van afwerking. Één van die projecten heeft te maken met onze ervaringen tijdens de afgelopen drie lockdowns, die we in Engeland hebben meegemaakt. Uit die periode heb ik een 500-tal illustraties, die ik probeer om te vormen tot een boek. De afgelopen maand ben ik ook met een nieuw project begonnen. Een collega bij Oxford University Press, waar ik in Engeland als editor werkte, had gezegd dat ze vond dat Home ook goed zou werken voor een jonger publiek, dus nu probeer ik het te herschrijven als een prentenboek. Met mijn lockdown project zat ik de laatste tijd een beetje vast, dus het is heerlijk om me op iets nieuws te kunnen storten.

Turtle Soup op Pulp deLuxe »
Profiel Gerlinde De Ryck »







Gerelateerde berichten





More Story

Het Verhoor: J Webster Sharp

De Britse J Webster Sharp publiceerde eerder deze maand haar viscerale strip Space Chameleons op Pulp deLuxe. We gingen met haar...